Kommer ni ihåg Bananas!? Filmen?
Nu tvingas Dole betala 1,4 miljoner kronor till filmmakarna bakom dokumentärfilmen ”Bananas”. Detta efter att en domstol i Los Angeles avvisat alla punkter i Doles stämning.
Hurra!
Prestation Kraft Balans Kunskap
Kommer ni ihåg Bananas!? Filmen?
Nu tvingas Dole betala 1,4 miljoner kronor till filmmakarna bakom dokumentärfilmen ”Bananas”. Detta efter att en domstol i Los Angeles avvisat alla punkter i Doles stämning.
Hurra!
Jag har under en längre tid efterlyst en större närvaro av Livsmedelsverket i sociala medier – dels för att de sitter på oerhört mycket kunskap och behöver ett forum för att kommunicera denna, och dels för att kunna bemöta mycket av den (i många fall) felaktiga kritik och de fördomar som finns om vad Livsmedelsverket gör. Och nu, ÄNTLIGEN finns Livsmedelsverket på Facebook med sina kostråd för gravida och ammande! På Facebooksidan kommer Livsmedelsverkets experter att svara på frågor om kost vid graviditet och amning, och lite självkritiskt skriver de i nyheten att detta också ger Livsmedelsverket mer kunskap om vilka funderingar som finns kring de här frågorna. Och det är väl på tiden!
Per Sjögren (PhD, forskare, enheten för klinisk nutrition och metabolism, institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap, Uppsala universitet) och Mai-Lis Hellénius (professor, institutionen för medicin, enheten för kardiologi, Karolinska institutet; Karolinska universitetssjukhuset, Solna) skriver i en artikel i läkartidningen om ännu en studie ur Nurses Health Study och Helth Professionals follow up study (två välkända kohorter som bidraget med sjukt mycket studier) där man har jämfört olika typer av lågkolhydratkost (i detta fall räknas lågt intag som under 40%) och långsiktiga hälsoeffekter. Tidigare kohortstudier har identifierat en ökad dödlighet för individer som konsumerar lite kolhydrater men mycket fett och protein. Tidigare studier har dock inte tagit hänsyn till huruvida fett- och proteinkällorna varit animaliska eller vegetabiliska. Nyhetsvärdet med den nya studien är att man gjort just detta – och då helt plötsligt ändras resultaten: De som åt en vegetabilisk lågkolhydratkost hade en lägre risk för att dö. Lär mer här, eller här: Fung TT, et al. Ann Intern Med. 2010;153:289-98.
Och repetera: Eat food. Not to much. Mostly plants.
Igårkväll visade SVT The Cove, en måste-se-film som ni kan se här: http://svtplay.se/v/2208383/dox/the_cove
Filmen handlar om den ännu pågående slakten på delfiner i Taiji, Japan – och innehåller många starka bilder. Här dödas varje år 23 000 delfiner och tumlare, och havet på vissa bilder är mörkrött av blod. Vissa delfiner fångas och säljs till delfinarier, andra blir mat – med ett litet problem: delfinkött innehåller upp till 20 mg kvicksilver, och gränsvärdet går vid 0,4… Ofta säljs delfinköttet som valkött, som anses hälsofrämjande.
Filmen fick en Oscar för bästa dokumentär i år. Se den!